اتلاف منابع کشور در صنعت خودروسازی

ایسنا: یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری از علم‌های پیچیده دنیا جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم، اما در صنعت خودرو که زیاد علم پیچیده‌ای هم نیست به دلیل تنبلی در کار و ساختار معیوب دولتی خودروسازان هیچ رشدی نداشته‌ایم.

ابوالفضل ابوترابی  در خصوص تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تا اواسط مردادماه، اظهار کرد: هنوز تحقیق و تفحص انجام نشده است و هیئت رئیسه کمیته تحقیق و تفحص نیز مشخص نیست. اما چیزی که مسلم است این است که خودرو یک صنعت لوس شده که منابع کشور را هدر می‌دهد. کره جنوبی به فاصله کمی بعد از ایران خودروسازی را آغاز کرد و امروز می‌بینیم که یکی از قطب‌های بزرگ خودروسازی دنیا این کشور است.

وی در همین خصوص افزود: علی‌رغم اینکه در بسیاری از علم‌های پیچیده دنیا مانند صنعت هسته‌ای، بهداشت و درمان، هوا فضا و نانو تکنولوژی جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم، اما در صنعت خودرو که زیاد علم پیچیده‌ای هم نیست به دلیل تنبلی و ساختار معیوب دولتی خودروسازان هیچ رشدی نداشته‌ایم و هم‌اکنون صنعت خودرو در حال بلعیدن منابع کشور است.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ جای دنیا این طور نیست که یک سال قبل پول خودرو را  بدهند و بعد از یک سال با منت و کاهش کیفیت، خودرو را تحویل مشتری دهند.

ابوترابی گفت: در دولت‌ها چند مرکز وجود دارد که خانه خلوت دولت‌ها هستند و هر زمانی دولت کم بیاورد به سوی این خانه خلوت‌ها روی می‌آورد. در دولت‌های قبل و دولت فعلی این مشکل را داشته‌ایم. به همین دلایل شاهد رشد صنعت خودرو در ایران نبوده‌ایم چرا که همیشه از صنعت خودرو به شکل کاذب حمایت شده است و این صنعت را لوس کرده‌اند.

وی گفت: بحث تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهم هم مطرح بود که به جای خاصی نرسید و در این مجلس هم هنوز هیئت رییسه آن مشخص نشده است. باید یک تحقیق و تفحص جامع در زمینه صنعت خودرو با ارائه راهکار انجام شود. به احتمال قوی بحث‌های مادی، رانت‌خواری و انتصابات در صنعت خودرو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، افزود: صنعت خودرو در کره جنوبی لوس نبوده است که فقط حمایت شود. کره‌ای‌ها سعی و تلاش کردند و صنعت خودروی‌شان دولتی نبود که رانت در آن باشد. بنابراین یکی از راهکارهای پیشرفت صنعت خودرو در ایران واگذار شدن آن به بخش خصوصی است.

1 پاسخ
  1. علیرضا سروری
    علیرضا سروری گفته:

    با سلام : جهت گیری و سیاست های غلط سیستمی در خصوص خودرو سازی در کشور معضل اساسی این صنعت است. لذا اگر این صنعت با این جهت گیری های غلط حتی به بخش خصوص نیز واگذار شود نه تنها هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد، بلکه بلایی که بر اثر واگذاریهای قبلی بر سر برخی کارخانه جات آمد بر اثر ایران خودرو و سایپا نیز می آید . ( اخراج کارگران ، تغییر کاربری به برج سازی ، استفاده کلان برخی آقا زاده ها از مزایای واگذاری مفت و مجانی ) .
    راهکار صحصح : « باید یک اتاق فکر از افراد جوان نخبه و متخصص ایجاد شود تا جهت گیری و سیاستهای غلط اصلاح شود »
    باید یک انقلاب واقعی و چرخش ۱۸۰ درجه ای در صنعت خودرو سازی ایران انجام شود تا دنیا از آن متحیر شود . (( روی آوردن به سمت تولید خودرو های برقی نسل دوم برای استقبال مردم کلان شهرهایی که هرروز هوای آلوده استنشاق می کنند و دولت هم از کابوس هر شب اینکه اگر سه روز بنزین به دست مردم نرسد چه فاجعه ای در کشور رخ میدهد رها شود ؟ و شهرداری های کلان شهر ها هم نتوانند از طرح ترافیک سوء استفاده کنند . طرح زوج و فرد تمام شود. سرطان ناشی از دود خودروها کاهش یابد و مزایای دیگر .. )) این ایده و عملی شدن آن مورد استقبال جهانی قرار خواهد گرفت .

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.